KNOWTES.

k·no·w·tes (de; v; enkelvoud: knowte)
Samenvoeging van het woord notes en know: kenniscadeautje


KNOWTE | Wie kiest er voor kaas?

Al vanaf de Gouden Eeuw staat Nederland bekend als “kaasland” en tot nu toe weten we deze traditie in ere te houden, want Nederland staat anno 2018 nog steeds in de top 5 van grootste kaasproducenten ter wereld. Op technologisch gebied zijn er volop kansen voor innovatie en ontwikkeling in de kaasketen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er zo veel bedrijvigheid rondom kaas is. Naast het maken van kaas, zijn ook de handel, logistiek, marketing, verkoop en het beleven van kaas belangrijk voor de werkgelegenheid. Dan is het natuurlijk wel zaak dat de vacatures ingevuld kunnen worden…

Bedrijven in de kaasbranche hebben de noodklok geluid: de afstemming van vraag en aanbod van arbeid vormt een steeds grotere uitdaging voor de kaassector. De wereld is voortdurend in verandering en ook in de kaasketen is dat goed merkbaar. Zo worden processen bijvoorbeeld steeds meer geautomatiseerd, Smart Technology doet haar intrede, internationalisering neemt toe. Bestaande banen verdwijnen en nieuwe banen ontstaan. Al deze veranderingen hebben ook grote gevolgen voor de arbeidsbehoefte bij de bedrijven en de benodigde kennis en vaardigheden van medewerkers.

Kaas: kansrijk carrièreperspectief?

Nu is de krapte op de arbeidsmarkt natuurlijk niet alleen in de kaassector merkbaar. In elke krant die je openslaat lees je hoe lastig het is om goed geschoolde mensen te vinden en over mogelijke oplossingen voor dit probleem wordt druk gediscussieerd. Het is de kunst om de jongeren vroeg te interesseren voor je sector en ook hier geldt “onbekend maakt onbemind”. Daarom is het belangrijk dat bedrijven van zich laten horen. Het bedrijfsleven is hierin vindingrijk en overheden faciliteren hen waar ze kunnen. Mooie initiatieven zoals techniekroutes, open dagen en meeloop stages worden al in verschillende gemeenten georganiseerd en branches lanceren wervende campagnes om potentiële studenten kennis te laten maken met hun sector.

Hoe onderscheid je je als kaassector, zodat jongeren bij hun beroepskeuze ook de banen die in de kaasketen beschikbaar zijn op hun netvlies hebben? Gelukkig zijn er jongeren die kiezen voor een carrière in de kaas, maar dat zouden er best nog wel wat meer mogen zijn.

Jongeren niet de enige oplossing

Opleidingen doen hun uiterste best om de instroom van studenten te vergroten, maar daarmee ben je er niet. Naast het opleiden van jongeren en het aantrekken van goede en betrokken werknemers, is ook het behouden van werknemers belangrijk. Juist vanwege die voortdurende veranderingen in de sector, is het belangrijk dat werknemers zich permanent kunnen blijven ontwikkelen om bij te kunnen blijven in hun werk.

Op 21 maart 2018 zei André Timmermans, vlak voor zijn afscheid van Stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) in het Financiële Dagblad: “Het is tot nu toe een automatisme om naar jongeren te kijken. Maar we moeten elkaar niet wijsmaken dat dit de enige oplossing is”. Timmermans pleit ervoor dat bedrijven permanent en duurzaam investeren in de ontwikkeling van hun medewerkers.

Wat moet de werknemer van de toekomst kunnen en weten?

Scholen willen graag inspelen op deze ontwikkelingen. De wensen en behoeften van de individuele bedrijven zijn erg specifiek. Om een helder beeld te kunnen vormen van de vraag vanuit het bedrijfsleven, voeren wij de komende weken een uitgebreid onderzoek uit onder bedrijven in de kaasbranche.   Met de uitkomsten van dit onderzoek kan het onderwijs – van VMBO tot universiteit – opleidingen ontwikkelen die goed zijn afgestemd op de behoeften bij bedrijven. Een goede afstemming van onderwijs op de arbeidsmarkt is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de scholen en bedrijven. Samenwerking is van doorslaggevend belang om de mensen af te leveren die er door de hele kaasketen met elkaar voor zorgen dat Nederland tot de wereldtop blijft behoren.

Door: Marieke Kok

April 2018

Het onderzoek naar de arbeidsbehoefte onder kaasbedrijven, is onderdeel van het project “Kaasacademie” van Groene Hart Werkt!, waarvoor Marieke projectleider is. In mei 2018 zullen in het kader van het onderzoek ook nog twee werkveldbijeenkomsten worden gehouden. Ieder die hiervoor belangstelling heeft, kan dit kenbaar maken via onderstaande link.

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten en projecten, dan nodigen wij je hartelijk uit om je aan te melden voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt dan eens per zes weken een update, waarin we inzichten in trends & ontwikkelingen uit onze dagelijkse praktijk met je delen.